מטען מצברים

 
מצב טעינת המצבר מהווה היבט מרכזי של תחזוקה שוטפת ברכבים, לאור חשיבותו הברורה להפעלת הרכב. במקרים רבים, היא עושה את ההבדל בין רכב תקוע לבין רכב נוסע (עד המוסך או בכלל). מטען מצברים הוא כלי עזר מרכזי לטיפול בכך והוא מופיע בשתי צורות עיקריות:

"בוסטר" להתנעת מצברים

בוסטר מתניע מצברים או בוסטר התנעה הוא הנפוץ מבין שתי הצורות והוא מכונה פעמים רבות "מטען מצברים לרכב". מטרתו העיקרית, היא לסייע לבעלי רכבים בדרכים. הבוסטר מאפשר התנעה מיידית של רכב תקוע ולאחר מכן אלטרנטור הרכב המונע מטעין בעצמו את המצבר, בהטענה מהירה. בכך נחסכים זמן יקר וטרחה, הן לנהג שממתין לסיוע בהתנעת הרכב והן למי שמסייע לו לבסוף. מצבים כאלה מתרחשים לרוב כאשר המצבר התרוקן, עד למצב שבו הוא לא מאפשר התנעה. למשל, בעקבות השארת אורות דולקים בטעות במשך זמן רב כשהרכב מכובה או כשהאוטו עומד ללא התנעה למשך זמן ממושך (התסריט הקלאסי לכך, הוא יציאה ממושכת לחו"ל). הבוסטרים נועדו להיות ניידים וחלק מהם קומפקטי מאוד, כך שניתן לאחסן אותם למשל בתא הכפפות, לגישה מהירה ונוחה. בחלקם יש גם חיבור USB, להטענת התקנים נוספים דוגמת סמארטפונים.

מטען רגיל לרכב

יש הבדל מהותי, בין התנעה של רכב תקוע לבין הטענת מצבר יסודית. מטען מצברים רגיל, משמש לרוב להטענה ממושכת של מצבר מפורק מהרכב. מטען זה לא נועד להיות נייד והוא זקוק ל-220V לשם הפעלתו. זה הוא למעשה מטען סוללות אשר מותאם ספציפית למצברי רכב והוא טוען את המצבר בטעינה מלאה ובאופן איכותי, שגם מאריך את חיי המצבר. במטענים אלה ניתן למצוא מגוון תכונות ויכולות מתקדמות, מהתראה על חיבור הפוך ועד ממשק מבוסס צג דיגיטלי (ולא רק נורות). באופן מיוחד, תחכום המטענים מתבטא בתכניות ההטענה. המצבר הוא לכאורה מכשיר פשוט שבו תגובה כימית משמשת להפקת חשמל, אך מצד שני, טעינתו האיכותית היא יחסית מורכבת.
מדובר בטעינה ממושכת, בשונה מהטעינה המהירה והפשוטה שמבצע אלטרנטור הרכב. הטעינה מתבצעת בשלבים, עם מאפיינים שונים של מתח וזרם בכל שלב, כאשר בסוף הטעינה המטען יעבור אוטומטית למצב "טעינת תחזוקה".